De gierpont is een fenomeen dat je in het rivierenland nog regelmatig tegenkomt. Met name in de Rijn, de Lek en de Ijssel zie je ze vaak. De Waal is waarschijnlijk te druk bevaren. Een gierpont is een mooi voorbeeld van vindingrijkheid van de vroegere bewoners.
Als een rivier voldoende snel stroomt dan kun je ervoor zorgen dat de stroomkracht van het water de boot naar de overkant brengt. Het is een beetje te vergelijken met een vlieger met twee touwtjes die je daardoor kunt besturen. De gierpont is herkenbaar aan de kabel waaraan die vastzit die in het midden van de rivier met een anker is vastgemaakt. Veelal zijn er een paar kleine bootjes om de kabel te begeleiden.
Tegenwoordig zie je dat een gierpont eigenlijk altijd een motor heeft. Dat komt enerzijds omdat we sneller naar de overkant willen, anderzijds dat de rivieren minder snel stromen door de stuwen die er zijn.
Met name in de Donau in Oostenrijk heb ik tijdens een fietstocht technische wonderen van gierponten gezien. Een soort Catamaran die vastzit aan een lange kabel op ongeveer dertig meter hoogte. Door het snelstromende water en de techniek is een hulpmotor daar niet nodig.
Zie bijvoorbeeld de wandeling bij Beusichem en Culemborg met twee gierpontjes